søndag den 27. april 2008

Birgitte Krogsbøll interviewer ØK - Thomas Ahrensbøll Hansen svarer (1/18)

Birgitte Krogsbøll:

Vi "fanger" poesiens hvide bisser i elevatoren i Hotel Radisson søndag over middag efter en intens arbejdsweekend. Trætte ser de ud, ja, nærmest forpjuskede, og det er i første omgang svært at få gang i interviewet på grund af en diskussion omkring brunchen: røræg eller æggestand?

Men som de gamle venner de er, bliver det ikke på noget tidspunkt til direkte nævekamp, snart er alle vågne samtidig, og første spørgsmål kan fyres af, lige i mellemgulvet:

Før I lavede tidsskriftet, var I aktive på den Københavnske dansescene med drengegruppen: "Uptown Toyboys", men ikke, tør man vel nok antyde uden at røbe for meget, med de store succesoplevelser. Dog, en af jer bragede på et tidspunkt igennem som solodanser. Hvem var det, hvad betød det for dynamikken i gruppen, og hvorfor stoppede denne hans dansen så brat igen?

Thomas Ahrensbøll Hansen:

Faktisk hed vi oprindeligt: "Uptown Teen Toyboys Goes Downtown", men Niels Ivar havde svært ved at udtale det, når han skulle annoncere os, så vi ændrede det.

Iført det nye navn havde vi skam stor succes i de jyske bingohaller langs vestkysten.

Med min fortid som tjener med sirligt cykelstyroverskæg og ivrig dansemus i det nu nedlagte Dansetten i Tivoli, var det kun naturligt at jeg satsede på en solokarriere, da de jyske bingohaller blev bygget om til kunstmuseer og biblioteker, som følge af en politisk studehandel og klokkeklar fejlpriorientering.

Min solokarriere tog mig i en årrække verden rundt til talrige udenlandske bingohaller, hvor jeg excellerede i en mere actionpacked dansestil end dengang i det jyske.

For dynamitten i gruppen betød det at den eksploderede, og vi derved alle kom videre på hver vores måde.

Jeg danser skam stadig, men mest til redaktionsmøderne, hvor jeg ofte ubehjælpsomt fremstammer: jeg mangler ord til mine argumenter, men jeg kan danse dem.

Det gør jeg så for en måbende og himmelfalden restredaktion, der stille sidder tilbage og ikke rigtig ved hvad den skal sige.

Ingen kommentarer: